۸ ویژگی یک تیم نوآور و خلاق

به عنوان  یک گروه اینکه همه بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و در کنار یکدیگر کار کنند، اهمیت زیادی دارد. در واقع، باید گفت یک گروه مشارکتی می‌تواند از موفقیت کسب‌وکار در حال اجرا پشتیبانی کند. به همین علت، هر یک از اعضای گروه باید بتوانند خلاقانه و نوآورانه فکر کنند. در ضمن، بد نیست بدانید به وجود آوردن تیمی که خلاق و مبتکر باشد، کار راحتی نیست.  علت آن هم این است که پویایی‌ها و آشفتگی‌های فراوانی وجود دارد. به همین خاطر، بهتر است هر عضو و رهبر گروه محیط و فرهنگی که از خلاقیت و نوآوری حمایت می‌کند را ایجاد نماید. حال ممکن است برایتان سوال پیش آید که یک تیم نوآور و خلاق چگونه به نظر می‌رسد؟ به همین علت، در ادامه به ۸ ویژگی یک تیم نوآور و خلاق اشاره می‌کنیم.  بدین صورت، ما می‌توانیم  از خلاقیت و نوآوری در زندگی روزمره  استفاده کرده و دیگران را تشویق به حمایت از این ویژگی‌ها کنیم.

1. با افراد تعامل داشته باشید و بدون اینکه از شما خواسته شود ایده‌های خود را به آنها منتقل کنید

از ویژگی‌های یک تیم نوآور و خلاق می‌توان به تعاملی بودن گروه و انتقال ایده‌ها بدون نیاز به پرسیدن در رابطه با آنها اشاره کرد.  اگر دقت کرده باشید، اغلب جلسات به سختی برگزار می‌شود، زیرا ما فقط نشسته و به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهیم.

جلساتی که از روابط  دو طرفه حمایت نکنند و منجر به بی حوصلگی شده و باعث عدم انتقال ایده‌های بزرگ می‌شوند. بهترین راه برای حل این مسئله صحبت نکردن و برقراری ارتباط دو طرفه با اعضای گروه است. اینکه هر یک از اعضای گروه صحبت کنند خود باعث ایجاد یک جلسه تعاملی می‌شود. به این ترتیب، کلیه اعضا شروع به انتقال ایده‌ها، ارائه بازخوردها و دیگر ملاحظات قابل انتقال در گروه می‌کنند. به این صورت، انرژی در جریان باعث تغییر سکوت شده و  انتقال ایده‌ها به چالش کشیده می‌شود. این روش به صورت نرمال و طبیعی باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در گروه‌ها می‌شود. این مسئله فرصتی است تا خلاقیت و نوآوری به علاوه مشاهده استعدادها یا توانایی‌های اعضای گروه توسعه یابد.

2. کنجکاوی زیادی داشته باشید

تیم نوآور و خلاق از افرادی تشکیل شده است که کنجکاوی بالایی دارند. در واقع، این افراد همیشه کنجکاو بوده و سوالات مهمی در ذهن خود دارند و به دنبال راه‌حل‌های جدیدی برای به سرانجام رساندن کارها هستند. به همین علت، این مسئله که در کسب‌وکار، خلاقیت و نوآوری داشته باشید از اهمیت زیادی برخوردار است. در اینجا نقش رهبر که بتواند به سوالات اعضای گروه پاسخ دهد از اهمیت زیادی برخوردار است. رهبر و مدیر باید به توصیه‌ها و نظراتی که توسط اعضای گروه ارائه می‌شوند، گوش سپارد. به این ترتیب، هر کدام از اعضای گروه انگیزه لازمه را پیدا کرده و آماده می‌شوند تا بتوانند تفکر خلاقانه و نوآورانه‌ای از خود ارائه دهند.

3. همیشه ایده و نظر متفاوتی داشته باشید

یک تیم خلاق مجموعه‌ای از افراد است که همیشه خارج از چارچوب فکر می‌کنند. این به معنای آن است که همیشه ایده‌ها و نظرات مخالف و مورد بحث وجود خواهد داشت. علت آن هم این است هنگامی که ایده‌های متضادی و متفاوتی داریم، درباره آنها به بحث و گفتگو می‌پردازیم. در واقع، اینگونه ما به استفاده از منطق و دلیل خوب برای پیدا کردن راه‌حل تشویق می‌شویم. به این ترتیب، می‌توانیم حد وسطی که قبلاً به آن فکر نمی‌کردیم را ایجاد نماییم. ما روش جدیدی ارائه کرده‌ایم که از این روش به عنوان خلاقیت نام برده می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید: انواع استراتژی‌های نوآوری

4. هرگز ایده‌های موجود در ذهن خود را بسته نگه ندارید.

مطمئنم که هر کدام از ما فردی خلاق و نوآور هستیم. در واقع، ما انسان‌ها توانایی نظردهی و انتقال ایده داریم. گرچه، اگر ما احساس کنیم ذهنمان آزادی لازم را ندارد و از قضاوت دور افتاده‌ایم، هرگز نمی‌توانیم به خلاقیت و نوآوری دست یابیم.

تیم خلاق گروهی است که در آن کلیه افراد توانایی ابراز ایده‌ و افکار خود را دارند. البته، کلیه ایده‌ها استراتژیک و قابل اجرا نیستند. در حالی که مهم‌ترین نکته انتقال ایده است. در واقع، خلاقیت و نوآوری به واسطه آزادی نامحدود ایجاد می‌شود. به طرزی که باید گفت کلیه اعضای گروه حق بیان افکار خود را دارند. اگر این نکته درست نباشد، به بحث گروهی  برای فیلتر کردن ایده‌ها نیاز است. در ضمن، اگر احساس می‌کنید گروهی با ایده‌های نامناسب وجود دارد، باید فرهنگ و نگرش بازی نسبت به ایده‌ها و مشارکت اعضای گروه داشته باشید.

5. ارائه سوالات در رابطه با مفروضات صنعتی

یک تیم نوآور و خلاق گروهی است که مفروضات صنعتی را زیر سوال می‌برد. البته، اگر اعضای گروه اطلاعات زیادی در رابطه با صنعت به دست آورند، آنها سریع‌تر می‌توانند به نوآوری و خلاقیت دست یابند. این کار را می‌توان از طریق تحقیق و بررسی صنعتی انجام داد. تحقیقات و بررسی‌ها باعث خلق سوالات زیادی در گروه می‌شود که این خود مسئله خوبی است. به این ترتیب، طوفان فکری در گروه ایجاد شده و مناسب‌ترین مفروضات صنعتی را برای اعضای تیم خلق می‌کند.

6. به بازخوردهای سازنده به صورت مثبت واکنش نشان دهید

تیم نوآور و خلاق گروهی است که بتواند به بازخوردها به شیوه‌ای مثبت واکنش نشان دهد. اگر بازخوردها و فیدبک‌های منفی ارائه دهید، این مسئله نشانگر عدم سازگاری با ایده‌های جدید است. برعکس، اگر بتوانیم در برابر بازخوردها انعطاف‌پذیر و پاسخگو باشیم، این مسئله نشانگر این است که گروه آماده بهبود و تغییر است. البته، اگر افراد آماده تغییر به سمت بهتر شدن باشند، آنگاه گروه می‌تواند ایده‌های روشن و جدیدی بیان کند.

7. مسئولیت‌پذیر بودن و انجام وظایف بدون نظارت

تیم نوآور و خلاق به مسئولیت‌‌پذیری و تکمیل وظایف بدون نیاز به نظارت می‌پردازد. ممکن است ما ایده‌های خوبی داشته باشیم و بتوانیم از آنها در تجارت خود استفاده کنیم. گرچه، اگر احساس مسئولیت‌پذیری نداشته باشید، هیچ چیز معنای مناسبی نخواهد داشت. به همین خاطر، مطمئن شوید که شما مسئول کارهای انجام شده هستید و می‌توانید این کارها را بدون نیاز به نظارت و کنترل تکمیل کنید. به این ترتیب، ما می‌توانیم رهبری و مدیریت بزرگی ارائه کرده و به گروه برای دستیابی به اهدافش کمک کنیم.

 8. تمرکز خود را بر راه‌حل‌ها بگذارید.

تیم نوآور و خلاق گروهی است که بر راه‌حل‌ها تمرکز می‌کند. ما باید بر مسائل و پیدا کردن راه‌حل‌هایی مناسب برای مشکلات تمرکز کنیم. زمانی که جلساتی در گروه برگزار می‌کنیم، به حل مسئله با هدف دستیابی به طوفان فکری می‌پردازیم.

این ۸  ویژگی، جز ویژگی‌های یک گروه نوآور و خلاق است. سوال این است آیا گروه ما ویژگی‌های ذکر شده را ارائه می‌دهد یا نه؟  برای اینکه بتوانیم خلاق و نوآور باشیم، باید پذیرای اتفاقات جدید و سازگار با وقایع انجام شده باشیم.  بنابراین، روحیه خود را در راستای افزایش خلاقیت و نوآوری گروه‌ و سازمانتان حفظ کنید.

منبع

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *